Residentie het molenhof

Veelgestelde vragen

Wie schildert de flat bij aanvang van de huur ?

De huisschilder van Het Molenhof zorgt ervoor dat je flat bij aanvang van de huur geverfd is. De standaardkleur is bepaald op RAL 9010. Je hoeft de flat dus niet zelf te schilderen.  Wens je toch een andere kleur of accent op bepaalde muren? Dat kan mits vergoeding gebeuren door de huisschilder.  Bij het verlaten van de flat moet de standaardkleur dan wel opnieuw aangebracht worden.

Wat moet ik meebrengen ?

Wanneer je in een assistentiewoning komt wonen, moet je alles meebrengen. Het appartement is niet bemeubeld. Je eigen meubels zorgen ervoor dat je je sneller thuis voelt. Waardevolle dingen waaraan je gehecht bent zoals een vaas, een foto, een kussen of een schilderij vinden zeker een plaats. De flat mag volledig ingericht worden zoals je dat zelf wenst. Je kunt er iets moois van maken. Het leggen van tapijten raden we af omwille van het gevaar op valpartijen. De overgordijnen en rails om kaders op te hangen zijn al aanwezig.

Waarin verschilt het Molenhof VAN andere serviceresidenties ?

  • We geloven in de kracht van positieve gezondheid: focussen op wat wél nog kan.  We zetten een betekenisvol leven centraal. We kijken naar onze bewoners als partners die hun levensvreugde en levenswijsheid kunnen delen met de volgende generaties.
  • Het Molenhof is een warme thuis voor senioren met toekomstdromen. We leggen lijntjes naar de wijk, de stad en het middenveldaanbod in de regio.  Waar we zelf opportuniteiten zien, starten we projecten op die het verschil maken op het vlak van samenleven in diversiteit, het klimaat, kennisdeling,… 
  • We besteden veel aandacht aan het invullen van een zinvolle vrijetijdsbesteding voor onze bewoners omdat dit goed is voor je levenskwaliteit. Het is geen bezigheidstherapie, maar zelfontplooiing. We willen dat je de kans krijgt levenslang te leren. 
  • Je blijft als bewoners volledig vrij in je keuze om deel te nemen aan het ontspanningsaanbod
  • De aanwezigheid van een eigen permanentiedienst (24uur op 24uur)  is zeker een meerwaarde
  • Iedereen is welkom, wat je geloofsovertuiging, afkomst of gender ook is. We zijn een community van mensen die in verbinding staan met elkaar en respect hebben voor ieders levensvisie. 

Welke diensten worden er aangeboden?

  • 24uur op 24 permanentie (geen medische of gespecialiseerde permanentie)
  • boodschappendienst (contacten met bakker – melkboer – brouwer – pedicure – kapster – droogkuis …)
  • in het bereik brengen van:
    • (warme of koude) maaltijden
    • thuisverpleging
    • gezins– en bejaardenhulp
    • centra voor kortverblijf of dagopvang
    • poetshulp
    • paramedische tussenkomsten
  • dagelijkse apotheekdienst via Goed apotheek 
  • bestelling hulpmiddelen bij Goed thuiszorgwinkel 
  • garantie crisis- en overbruggingszorg
  • activiteitenaanbod:  
    • ontspanning
    • liturgie
    • informatie
    • sociaal
    • cultureel
  • gemeenschappelijke ruimtes:
    • recreatiezaal met keuken, bar, terras
    • vergaderzalen en stille ruimte
    • badkamer met hoog-laag bad
    • zithoek op elke verdieping
    • hometrainers op 3e verdieping
    • wasserette  (was- en droogautomaten)
    • bibliotheek
    • ontspanningstuin met petanquebaan, pergola, zitbanken, wandelwegen, speeltuigjes voor kinderen
    • containerberging voor afval
    • carport en fietsenstalling
  • onderhoud gemeenschappelijke ruimten en glaswerk door poetsdienst, permanentiemedewerkers en klusjesman
  • schoonmaak vensters flat: voor bewoners wordt het niet bereikbaar gedeelte door een externe firma schoongemaakt 
  • reiniging gordijnen: eigen personeel zorgt voor het afhalen, het reinigen en het opnieuw ophangen
  • de brandverzekering van de inboedel van de assistentiewoning
  • familiale verzekering van de bewoner
  • abonnementsgeld vaste lijn Proximus
  • aanbieden draagbaar personenalarmsysteem
  • telefonische contactronde (’s morgens)
  • secretariaat: verkoop wasjetons en postzegels, maken van fotokopieën, broodbestellingen bakker, apotheekbestellingen,…
  • aanwezigheid van klusjesman, animator en permanentiemedewerker
  • aanwezigheid woonassistent

Is er een restaurant aanwezig ?

Er is geen restaurant in de residentie. Je beschikt over kookfaciliteiten in je eigen keuken. Je staat in principe zelf in voor je maaltijden. Het Molenhof kan eventueel wel begeleiden zodat je maaltijden aan huis kunt ontvangen via een traiteur (Zorg Leuven of privé-leveranciers). In het dienstencentrum Ruelenspark (op wandelafstand) kan je ‘s middag een warme maaltijd eten (op voorhand reserveren).

Mag ik eigendommen hebben ?

De huurprijs is niet afhankelijk van het inkomen. U mag beschikken over eigendommen.

Om hoe laat moet ik binnen zijn of tot hoe laat mag ik bezoek ontvangen ?

De toegangsdeuren tot Het Molenhof zijn steeds gesloten.  Bewoners hebben een eigen sleutel.  Je kunt dus altijd de residentie verlaten of betreden.  Bezoek moet zich steeds via de parlofoon aanmelden bij de bewoner zelf.  Er zijn dus geen bezoekuren.  We vragen wel om de privacy en de rust in Het Molenhof te respecteren. Na 22 uur is het fijn dat we elkaars nachtrust respecteren.

Huisdieren

Helaas, je kunt naar Het Molenhof geen huisdier meebrengen.

Hoe kunnen mijn vrienden en familieleden volgen wat er in Het Molenhof gebeurt?

We posten regelmatig updates op de Facebook van Het Molenhof.  Dat kan een leuke manier zijn voor je geliefden om te volgen wat er allemaal gebeurt.